Your makeup shelf life?

10:12 AM

Rasanya ramai yang tak tahu bahawa makeup pun sebenarnya ada jangka hayat masing-masing. Adalah penting untuk kita tidak memakai makeup yang dah expired sebab ditakuti akan menyebabkan jerawat ,irritation or allergic reaction. Sebab kalau dah terkena jerawat dan irritation ni lambat nak baik..tak pasal-pasal je muka akan berjerawat kan? Actually, info pasal jangka hayat makeup (makeup shelf life) ni dah berleluasa dan sangat mudah dicari. Google je dah boleh jumpa. Bezanya samada kita titikberatkan ataupun tidak. It's up to your personal opinion, some people memang tak kesah pun nak pakai makeup yang dah berusia macam 3-4tahun lamanya..sebab katanya still nampak ok? huhu.. betul ke ok? Tapi tidak dinafikan, for makeup collector, kadang-kadang dorang memang akan menyimpan makeup-makeup ni walaupun dah expired..because some of them is limited edition and has a very beautiful packaging misalnya.. Kalau di oversea,makeup-makeup limited edition ni..walaupun dah expired, masih boleh dijual..malah dengan harga yang lebih tinggi. Macam barangan antik.



Sebelum kita beli makanan seperti roti dan bahan-bahan yang diproses, kita mesti check expiry date, betul tak? Macam tu jugak make up. Berikut is step by step bila korang nak beli make up terutamanya waktu sales clearance..or time nk beli barangan preloved. Berikut adalah benda yang korang kene check:
1)Manufacturing date -selalunya manufacturing date ade tertulis di kotak. Tapi kadang-kadang kotak dah melayang hilang ke tempat lain..
2)Makeup Code-Dekat setiap makeup usually ada makeup code. Melalui makeup code ni kita boleh trace bila makeup kita di produce dari kilang. 
3)Shelf life symbol-Setiap make up kalau kite tengok dibahagian belakang sebenarnya ada tertulis simbol jangka hayat dan di label dengan M. Macam gamba di atas ni..12M..maksudnya 12bulan. 

Secara generalnya pulak, jom kita go through sama-sama shelf life untuk setiap jenis makeup.


1)Maskara- hanya bertahan sehingga 3bulan dari tarikh ianya di buka. Lepas 3 bulan memang dinasihatkan untuk buang sebab tinggi kemungkinan bacteria akan merebak. And application of mascara yang dah infected with bacteria akan menyebabkan mata kita pun berisiko untuk kena jangkita kuman.

2)Liquid foundation- bertahan sehingga 12 bulan. Untuk liquid foundation, as for me..kalau it comes in a bottle with proper pump..should be ok kalau nak guna lebih dari 1year. 

3)Pencil eye liner-up to 4months. Yang ni macam boleh debated sikit,...sebabnya kalau dah sharpen should be no problem..plus,nak habiskan sebatang dalam masa 4bulan macam agak mustahil je.

4)Lipstick- up to 2years.
5)Lipgloss-up to 1 year. 
6)eyeshadows / blushers- up to 2.5years
7)makeup brushes-depends on how u take care of them.

Bagi yang membeli barangan makeup from clearance sale/ preloved item..korang actually boleh check your makeup manufacturing date and general shelf life menggunakan cosmetic calculator from http://checkcosmetic.net/






Just select the brand and enter the code yang stated dekat makeup korang tu and hit the calculate button. Nanti die akan keluar la bila date of manufacturing and what is the general shelf life. Senang kan? Oklah,,hope info ni membantu. Bye!



You Might Also Like

0 comments

I read:

Makeup geek