Anak lambat berjalan

2:19 PM



Assalammualaikum...

Having a baby is a wonderful gift and we as a mother will have a lot of dreams and a lot of plans for our babies.. from foods..developments..health..education.Almost everything kita akan fikir untuk anak kita.

So, hari ni saya tertarik untuk bercerita tentang pengalaman saya sendiri mengenai anak kedua saya; imran. Usually babies akan mula mengesot dan kemudian merangkak pada usia 7-10bulan. Kemudian, mereka akan mula bertatih dan berjalan. Anak saya yang pertama dahulu mula berjalan berjalan pada usia 9bulan dan tegap berlari pada usia setahun. Kadang-kadang ade sesetengah ibu kata, anak die sume buat sendiri, xyah ajar pun. Alhamdulillah..





Berbeza dengan imran,imran tidak merangkak. Sebaliknye die akan mengesot bontot je..orang putih kata "bum-shuffle" or bottom shuffle. According to mak saya, saya dulu kecik-kecik pon sama jugak ngesot bontot and refuse to walk sampaila umur saya 2tahun. Hahaha...(mak die lagi teruk la kan).

Disebabkan imran bottom shuffle makanya die sangat selesa dengan mengesot. Laju ye die mengesot bontot tu..bukan slow2..lagi laju dari baby merangkak. Comel sangat. Tapi dalam hati ni, timbul jugak rasa resah dan risau.. Walaupun saya tidak suka membanding..tapi as a doctor saya cuba nak hindari perasaan "in denial". Imran dah hampir setahun 2bulan tapi masih tak nak berjalan. Berdiri kemudian duduk balik.

I am positive.. Melihat anak kawan lain yang jauh lagi kecil dari imran dah mula menaut langkah.. Hati ibu mana yang tidak risau kan? Walaupun nenek kata "takpa..normal ja..mak dia dulu pun sama pemalaih..berat pungkoq takmau bejalan..sayang badan sangat".. Tapi saya tak nak berlapang dada sangat. Pada saya, first thing is saya kene main peranan. Kalau die lambat berjalan, mungkin saya yang kurang melatih. (Itu cara saya motivate diri sendiri)

Oh ya, sy ada membeli walker, tapi yg sedihnye walker tersebut terlalu tinggi untuk imran, jadi kakinye tergantung. Basically tak guna sgt lah walker tu..more tu tempat bermain seminit dua sahaja.

So ape yang saya buat is training berjalan pada setiap malam.. saya ambil 30minit ke 1 jam sahaja. Untuk beberapa minggu pertama saya train imran berjalan menggunakan push-walker..tapi sy masih kene assist imran dan bantu mengawal push-walker tersebut. Push-walker ni pun kakak die punya..guna turun temurun je la.

Kemudian, minggu seterusnya saya berjalan dengan dia sambil pimpin sebelah tangan. Imran memang akan pause here and there lah..ikut mood dia.. At 1 point, sy akan letakkan imran 3tapak jauh sedikit dari saya..letak die dalam keadaan berdiri and motivate die untuk berjalan ke arash saya sambil pegang apa2 mainan yang die suke. Macam imran suke sudu dengan mangkuk.

Alhamdulillah...minggu ke tiga, Imran dah makin confidence and berdiri berjalan sendiri. Sekarang hari-hari die berjalan tak henti2 walaupun still jatuh-jatuh.

Apepun, kita sebagai ibu kene lebih attentive. Jangan lepas tangan pada pengasuh, ibu bapa kita atau orang gaji. Kalau kaki anak kita, takde masalah kecacatan dan sebagainya, kita boleh train anak kita. Mungkin die lack of confidence (kurang keyakinan diri). Jadi kite sebagai ibu kene bantu,

You Might Also Like

1 comments

  1. alhamdulillah. comelnya imran . Jalan laju laju tau syg nnt dh besar boleh jadi ahli sokan heheh :)

    ReplyDelete

I read:

Makeup geek